تشخیص سیم لادری

سیم تحریک خودرو یا همان سیم لای درب عاملی است که باعث به صدا درآمدن دزدگیر می شود.

یکی از قسمت های نصب دزدگیر خودرو تشخیص نوع تحریک سیم لادری می باشد. تحریک درب های ماشین یا مثبت است یا منفی ، برخی سیم ها تحریک آنی هستند و برخی تحریک تاخیری. در بععضی خودرو ها سیم تحریک کلی است و در برخی سیم تحریک هر درب جدا گانه است مانند خودرو های مالنی پلکس.

در این آموزش قصد داریم کمی راجع به سیم تحریک و نحوه تشخیص آن صحبت کنیم.

 

 

از سیم تحریک آنی استفاده کنیم یا تاخیری ؟

ابتدا راجع به مفهوم این دو کلمه کمی توضیح میدهم .

سیم لادربی آنی یا لحظه ای :

سیمی است که به محض باز شدن یا بسته شدن درب خودرو بسته به نوع تحریک (مثبت یا منفی) از آن جریان عبور خواهد کرد.

 

 سیم لادربی تاخیری :

سیمی است که تا چند ثانیه پس از بسته شدن درب خودرو  همچنان ولتاژ دارد و به صورت تدرجی از ولتاژ آن کم می شود. و لامپ سقفی خودرو با تاخیر خاموش می شود.

 

نکته :

چنانچه دزدگیر شما استارتی باشد باید از تحریک لحظه ای استفاده کنید.

 

 

لامپ تست

( یک نمونه لامپ تست )

 

نحوه تشخیص نوع سیم تحریک خودرو

خروجی لادری ۲۰۶ و کمری مثبت است. تحریک پراید، پژو ۴۰۵ ، پیکان، ال ۹۰ و سمند منفی می باشد . برای تشخیص نوع تحریک به یکی از روش های زیر عمل کنید :

 

روش اول _ لامپ سقفی خودرو

سیم تحریک را می توان از دسته سیم لامپ سقفی ستون جلو خودرو گرفت. معمولا ۳ عدد سیم وجود دارد ، دو عدد سیم مثبت و منفی که دائم برق دارند و یک عدد سیم (مثبت یا منفی) که با باز شدن درب خودرو برق داخل آن هست و با بسته شدن درب فاقد جریان می باشد . برای تشخیص نوع تحریک این سیم از لامپ تست استفاده کنید. یک سر لامپ تست را به بدنه خودرو وصل کنید و سر دیگر را به سیم مورد نظر، چنانچه با باز شدن درب خودرو لامپ روشن شود تحریک مثبت است، و در غیر این صورت تحریک منفی می باشد .

 

روش دوم _

سیم تحریک بسته به نوع خودرو ممکن است ، از دسته سیم سمت چپ پای راننده (پارکاب) ، از دسته سیم پشت فیوز ، نود BSI (در خودروی ۲۰۶) و… گرفته شود . برای تشخیص نوع تحریک این سیم یک سر لامپ تست را به بدنه خودرو وصل می کنیم و سر دیگر لامپ را به سیم مورد نظر . چنانچه با باز شدن درب خودرو لامپ روشن شود خروجی مثبت است و در غیر این صورت منفی می باشد .

 

 

خودرو های تحریک جدا

در خودرو های مالنی پلکس هر درب دارای سیم تحریک جداگانه ای می باشد، در این موارد باید با استفاده از دیود تمام سیم ها را یکی کرده و به سپس به سیم تحریک دستگاه متصل نماییم.

تمام تحریک ها مثبت است :

 

یکی کردن تحریک های مثبت

 

تمام تحریک ها منفی است :

یکی کردن تحریک های منفی

 

میتوانید از دیود ۱N4007 استفاده کنید.

 

نکته :

معمولا سیم آبی دستگاه تحریک منفی و سیم سبز دستگاه تحریک مثبت می باشد.

14 دیدگاه در “نحوه تشخیص سیم لادری برای نصب دزدگیر

  1. کیوان گفت:

    سلام
    این نحوه دیود بندی برا تحریک منفی اشتباه و باید برا هر درب از دو عدد دیود استفاده بشه

    1. rayan گفت:

      با سلام جناب کیوان عزیز
      بستگی داره سیم لادری از کجا گرفته بشه ، همونطور که در آموزش نوشته شده برخی خودرو ها تحریک کلی دارن و برخی تحریک جدا هستن. به عنوان مثال وقتی تحریک رو از لامپ سقفی میگیرین میشه به همین روش که در آموزش آورده شده همه ی تحریک ها رو با دیود یکی کرد.

      1. محمد گفت:

        سلام میشه لطفاً راهنمایی کنید سیمهای شاسی دربهای ۲۰۶ کجاست و چه رنگی داره. به تحریک مثبت چراغ سقفی که وصل میکنیم۳دقیقه بعد از بسته شدن درب لادری وصل میشود و آژیر میکشد ممنون از راهنمائیتون

        1. rayan گفت:

          با سلام محمد عزیز
          سیم های ۲۰۶ در مقاله آموزش نصب دزدگیر ۲۰۶ و رانا توضیح داده شده.
          https://rayangps.com/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%86%d8%b5%d8%a8-%d8%af%d8%b2%d8%af%da%af%db%8c%d8%b1-206-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%a7/
          در مورد نکته دوم هم به احتمال زیاد اشتباه نصب کردید که این اتفاق میافته.

  2. Nima گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید ، دو تا سوال داشتم خدمت شما ممنون میشم پاسخ بدهید.

    ۱ کاربرد دیود در سیم کشی برای چیه؟
    ۲ اگر میکروسویچ لادری با یک سیم منفی و مثبت تغذیه میشه پس سیم تحریک برای چی استفاده میشه؟

    تشکر

    1. rayan گفت:

      با سلام نیمای عزیز
      استفاده از دیود برای یکسو کردن جریان هست. به عنوان مثال وقتی از سیم تحریک کلی استفاده نمیکنیم و سیم های تحریک هر درب رو جدا گانه میاریم و همه رو با هم یکی میکنیم تا به تحریک دستگاه وصل کنیم. اگر جریان یکسو نشه با باز شدن یک درب یا صندوق جلوی کیلومتر تمام درب ها رو باز نشون میده. و نمیتونه درست تشخیص بده کدوم درب باز هست.
      متوجه سوال دوم شما نمیشم اما هدف استفاده از سیم لادری یا سیم تحریک ماشین برای این هست که هر کدوم از درب ها یا حتی صندوق باز شد ماشین آژیر بکشه. دستگاه بتونه تشخیص بده که درب باز شده.
      در دستگاه های رایان سیم مثبت و منفی همزمان استفاده نمیشه.

      1. Nima گفت:

        سلام مهندس ، خیلی ممنون از اینکه به سوال بنده پاسخ دادید واقعا کمک کننده بود ، در مورد سوال دوم باید بگم که سوال من اشتباه بود و پوزش می خوام.
        ببخشید من از روی کنجکاوی سوال میکنم
        برادر بنده یه دزدگیر چینی با نام stelock با سوکت دیود دار روی پژو ۲۰۶ تیپ دو نصب کرده ولی داخل پنل بطور مداوم درب صندوق عقب رو باز نشون میده فقط میگه درب صندوق عقب بازه
        به نصاب که مراجعه کردم گفت مشکلی نیست همه دزدگیر های چینی اینطوری هستن، جواب قانع کننده ایی نبود برای من
        ممکن سیم تحریک صندوق عقب دیود نداشته باشه؟
        بنظر شما مشکل از چی میتونه باشه؟

        تشکر

        1. rayan گفت:

          نیمای عزیز
          این مشکل رو با یک رله میتونن برای شما حل کنن.
          ربطی به دیود نداره

          1. Nima گفت:

            سلام جناب مهندس ، اگر ممکن هست به بنده پاسخ بدهید
            من به هر شخصی که کارش نصب دزدگیر هست گفتم ولی متاسفانه نتونستن مشکل باز نشون دادن درب صندوق عقب رو حل بکنن
            اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی بفرمایید چطور میتونم با نصب رله مشکل رو حل کنم

            تشکر

  3. مهدی گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شد چرا من دوتا سم رو می خوام به لادری وصل کنم برای لامپ ولی هر کاری می کنم موقع وصل کردن برعکس لامپ روشن میشه به جای باز شدن لامپ روشن بشه موقع بستن روشن میشه هر کاری کردم نشد کلا یه سیم اومده ماشینم ساینا هستش تشکر اگه راهنمایی کنید

  4. افشین گفت:

    سلام سیم لادری عقب پراید پاره شده چطوری عوض کنم ایا باید صندلی هارو بردارم

    1. سیداکبر گفت:

      سیم پراید از کنار رکابی رد شده و ربطی به صندلی نداره.

      1. رضا دهقانی گفت:

        سلام و احترام
        ببخشید من برای نصب دزد گیر نیاز دارم به سیم منفی چهار تا لادری های پراید
        راهنمایی کنید مسیرش را از کجا دنبال کنم ؟

  5. امید گفت:

    سلام وقت بخیر یکی از سیم کشی های لادری درب عقب سمت راننده خراب شده و فقط حین حرکت زمانی که ماشین تو چاله چوله میوفته ارور باز بودن درب رو میده و قطع میشه و ماشین راهنما میزنه میکروسویئچ درب سالم است ایراد از چی میتونه باشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *